Καλώς ήλθατε στο aerodata.gr, την πιο πλήρη ελληνική αεροπορική εγκυκλοπαίδεια στο Internet.

ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ
ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ "ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ" LGMT MJT
Συντεταγμένες: N39.03,3 E026.35,6 Υψόμετρο: 17m/56ft
Runways:

Το αεροδρόμιο "Οδυσσέας Ελύτης", βρίσκεται 7 χιλιόμετρα νότια της πόλεως της Μυτιλήνης, πρωτεύουσας της νήσου Λέσβου.


Στην ιδία θέση που βρίσκεται σήμερα το αεροδρόμιο, το 1948 στρώθηκε για πρώτη φορά ένας χωμάτινος διάδρομος μήκους 1200 μέτρων. Φυσικά δεν υπήρχε περίφραξη αλλά ούτε και κτιριακές εγκαταστάσεις. Ήταν ένα απλό πεδίο προσγειώσεως.


Η πρώτη αεροπορική εταιρία που εξυπηρέτησε το νησί της Λέσβου με τακτικά δρομολόγια, ήταν η ΤΑΕ όταν στις 21 Δεκεμβρίου 1951 άνοιξε τη γραμμή, Αθήνα – Μυτιλήνη – Αθήνα.


Λίγους μήνες αργότερα στις 15 Αυγούστου 1952 η ΤΑΕ ανοίγει το δρομολόγιο που θα συνδέσει για πρώτη φορά την Μυτιλήνη με την Θεσσαλονίκη. Τα πρώτα γραφεία της ΤΑΕ στεγάζονται στο Ξενοδοχείο “ΑΙΓΑΙΟΝ”, όπως φαίνεται στους φιλοτελικούς φακέλους που ταξίδεψαν με τις πρώτες πτήσεις.



Από το 1956 που ιδρύεται η Ολυμπιακή Αεροπορία, αναλαμβάνει την εκτέλεση όλων των δρομολογίων. Το δρομολόγιο της Μυτιλήνης, όπως και σχεδόν το σύνολο των δρομολογίων της Ολυμπιακής, συνεχίζει να εκτελείται με αεροπλάνα Douglas DC-3 Dakota. Το 1965 κατασκευάζονται οι πρώτες κτιριακές εγκαταστάσεις τερματικού σταθμού, ενώ ο Πύργος ελέγχου εγκαθίσταται στην ταράτσα του κτηρίου.


Την δεκαετία του ΄70 ο διάδρομος επεκτείνεται κατά 800 μέτρα. Με συνολικό μήκος περίπου 2.000 μέτρων, ασφαλτοστρωμένου διαδρόμου, το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης είναι ικανό να δεχθεί ακόμη και τζετ αεροπλάνα.


Τα Douglas DC-3 Dakota αποσύρονται οριστικά και τα δρομολόγια εκτελούνται από την Ολυμπιακή Αεροπορία με τα Ιαπωνικής κατασκευής στροβιλοελικοφόρα αεροπλάνα YS-11 χωρητικότητας 60 θέσεων.


Το 1972 ιδρύεται η Αερολέσχη Μυτιλήνης με έδρα το αεροδρόμιο. Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας παραχωρεί έκταση βορείως της πίστας εξυπηρέτησης αεροπορικών εταιριών, όπου η αερολέσχη τοποθετεί υπόστεγο για την στέγαση των αεροσκαφών της.


Το 1980 είναι η χρονιά που προσγειώνεται η πρώτη ναυλωμένη τουριστική πτήση (charter flight) απ΄ ευθείας από την Ευρώπη στη Μυτιλήνη.


Την δεκαετία του 1980 η Ολυμπιακή προσπαθεί να καλύψει την αυξημένη επιβατική κίνηση. Έτσι καθ όλη την διάρκεια του έτους, η Μυτιλήνη εξυπηρετείται πλέον με τζετ αεροπλάνα Boeing 737-200, χωρητικότητας 123 επιβατών, με δυο ή ακόμη και τρεις πτήσεις καθημερινά από την Αθήνα. Το δίκτυο των δρομολογίων επεκτείνεται με τα νέα τότε Short  SD3-30 της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας, με δυνατότητα εξυπηρέτησης 30 επιβατών, το οποία συνδέουν αεροπορικά την Μυτιλήνη, με την Θεσσαλονίκη, την Λήμνο, την Χίο και την Ρόδο.


Από το 1991 η Ολυμπιακή αποφασίζει το δρομολόγιο της Μυτιλήνης να εξυπηρετείται αποκλειστικά από το νέο τότε απόκτημα της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας, τα ATR-42/72. Έτσι τα δρομολόγια από Αθήνα πυκνώνουν και από δυο δρομολόγια (ένα το πρωί και ένα το βράδυ) με Β-737 γίνονται πέντε ημερησίως με ATR-72. Η δε προσφορά στις θέσεις επιβατών αυξάνεται από 250 σε 340 θέσεις ημερησίως. Την ιδία χρονιά τα Short  SD3-30 αντικαθίστανται στα δρομολόγια Θεσσαλονίκης, Λήμνου, Χίου και Ρόδου με τα μεγαλύτερης χωρητικότητας και πιο άνετα 50θέσια ATR-42.


Την ίδια εποχή αρχίζει να αυξάνεται η κίνηση των ναυλωμένων δρομολογίων τους θερινούς μήνες, με απ΄ ευθείας πτήσεις από αεροδρόμια Ευρωπαϊκών χωρών. Στις αρχές τις δεκαετίας του ‘90 αρχίζει η κατασκευή νέων κτιριακών εγκαταστάσεων. Προβλέπεται σύγχρονο κτίριο αεροσταθμού, καινούργιος και υψηλότερος πύργος ελέγχου καθώς και μεγαλύτερος χώρος στάθμευσης αεροσκαφών.



Η πιο "ευαίσθητη" εργασία στην κατασκευή των νέων εγκαταστάσεων, ήταν η μετατόπιση μίας μικρής εκκλησίας που βρισκόταν στο νότιο άκρο της πίστας αεροσκαφών, μέσα στον ελεγχόμενο χώρο (air site) του αεροδρομίου. Αποφασίστηκε η μετακίνηση του μικρού ναού σε χώρο εκτός αεροδρομίου. Το νέο σημείο που τοποθετήθηκε το εκκλησάκι, είναι απέναντι από την είσοδο της κεντρικής αίθουσας επιβατών, ακριβώς δίπλα στην παραλία.



Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 αποφασίζεται, η περαιτέρω επέκταση του διαδρόμου. Έτσι μετά το τέλος των έργων το αεροδρόμιο Μυτιλήνης "Οδυσσέας Ελύτης" αποκτά διάδρομο μήκους 2.406 μέτρων.


Το 2001 και για μικρό χρονικό διάστημα, στο αεροδρόμιο της Μυτιλήνης φιλοξενήθηκε, ένα ελικόπτερο του ΕΚΑΒ (Augusta A-109 Power) προκειμένου να καλυφθούν οι έκτακτες διακομιδές ασθενών, του ανατολικού Αιγαίου, με έδρα την Μυτιλήνη.


Μετά το 2009 οι Ολυμπιακές Αερογραμμές αγοράστηκαν από τον ιδιωτικό τομέα. Σήμερα η αεροπορική σύνδεση της Μυτιλήνης έχει ανατεθεί σε διάφορες ιδιωτικές αεροπορικές εταιρίες οι οποίες εξυπηρετούν τις ανάγκες του επιβατικού κοινού.


Περισσότερες χρηστικές πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στον δικτυακό τόπο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, όπως και στον Οδηγό Ελληνικών Αεροδρομίων του αερολιμένα Αλεξανδρούπολης.


Αν διαθέτετε κάποια επι πλέον πληροφορία, αν έχετε ένα ξεχασμένο στοιχείο, αν υπάρχει μια φωτογραφία, που να αφορούν στην ιστορία του αεροδρομίου της Μυτιλήνης και που νομίζετε οτι αξίζει να τα μοιραστείτε, μη διστάσετε να έρθετε σε επαφή με το aerodata.gr μέσω της ηλεκτρονικής επικοινωνίας.

Timestamp: 02 September 2013 - 14:25:08