Καλώς ήλθατε στο aerodata.gr, την πιο πλήρη ελληνική αεροπορική εγκυκλοπαίδεια στο Internet.

Δημήτριος Καμπέρος

Δημήτριος Καμπέρος

Ο Δημήτριος Καμπέρος ήταν ο πρώτος έλληνας στρατιωτικός πιλότος.  


Γεννήθηκε τον Δεκέμβριο του 1883 στην Ύδρα. Γιός του Αναστάση Καμπέρου και της Μαριγώς Παπαδάκη.  Ήταν το μεγαλύτερο παιδί από άλλα τέσσερα αγόρια και ένα κορίτσι. Η οικογένειά του μετακόμισε από την Ύδρα στον Πειραιά όταν ακόμη ήταν πολύ μικρός.


Τελείωσε το  1ο γυμνάσιο του Πειραιά και μπήκε πρώτος στην σχολή Ευελπίδων. Αποφοίτησε στις 13 Ιουνίου 1905 με τον βαθμό του ανθυπολοχαγού. Υπηρέτησε στο πυροβολικό μέχρι το 1911. Εκείνη τη χρονιά η στρατιωτική ηγεσία αποφάσισε ότι πρέπει να  αποκτήσει στρατιωτικούς αεροπόρους. Ο Δημ. Καμπέρος μαζί με τον Μιχαήλ Μουτούση και τον Χρήστο Αδαμίδη ήταν οι τρεις πρώτοι που επελέγησαν ανάμεσα σε εξήντα εθελοντές.


Έλαβαν αεροπορική εκπαίδευση στην σχολή του Henri Farman που είχε την έδρα της κοντά στο Παρίσι και ειδικευόταν στην εκπαίδευση στρατιωτικών πιλότων. Την εποχή εκείνη η Γαλλία ήταν πρωτοπόρος στον αεροπορικό τομέα και εκτός από την σχολή του Farman, υπήρχε και η σχολή του Louis Bleriot που προσανατολιζόταν στην εκπαίδευση ιδιωτών αεροπόρων.


Το επόμενο έτος ο Καμπέρος επέστρεψε στην Ελλάδα έχοντας περατώσει την εκπαίδευσή του. Εκτελεί την πρώτη πτήση στρατιωτικού αεροπλάνου στην Ελλάδα, στις 13 Μαΐου 1912, με αεροπλάνο τύπου Henry Farman.


Η ιδιωτική πρωτοβουλία είχε προηγηθεί. Λίγο νωρίτερα στις 8 Φεβρουαρίου του ιδίου έτους, ο ιδιώτης Εμμανουήλ Αργυρόπουλος κάνει την πρώτη πτήση στους Ελληνικούς ουρανούς, με ιδιόκτητο αεροπλάνο τύπου Nieuport IV.G με κινητήρα 50 ίππων, στην περιοχή του Ρουφ. Μισή ώρα αργότερα πετά με επιβάτη τον Ελευθέριο Βενιζέλο, που δεν δίσταζει να γίνει ο πρώτος επιβάτης αεροπλάνου στην Ελλάδα.


Τον Ιούνιο ο Καμπέρος αποφασίζει να μετατρέψει το Farman σε υδροπλάνο, βάζοντας βάρκες στη θέση των τροχών του αεροπλάνου. Συνεργάτης στο εγχείρημα ο Δημήτριος Χόνδρος, καθηγητής στο Μετσόβιο πολυτεχνείο και καλός φίλος του Καμπέρου. Με αυτό το αεροπλάνο στα τέλη  Ιουνίου πετώντας στην διαδρομή Φάληρο - ‘Ύδρα - Φάληρο, ο Καμπέρος καταρρίπτει το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας, πετώντας με 93 χιλιόμετρα την ώρα.


Ο Α’  Βαλκανικός Πόλεμος ξεσπά και ο Δημ. Καμπέρος στις 21 Οκτωβρίου 1912 εκτελεί αναγνωριστική πτήση, απογειούμενος από το αεροδρόμιο της Νικόπολης στην  Πρέβεζα.

Η αποστολή αυτή κάποιες φορές αναφέρεται εσφαλμένα, σαν η πρώτη πολεμική αποστολή στην παγκόσμια αεροπορική ιστορία, Η αλήθεια είναι ότι ο Καμπέρος άργησε κατά ένα χρόνο. Είχαν προηγηθεί οι Ιταλοί στις 23 Οκτώβριο του 1911, όταν δύο Ιταλοι αεροπόροι απογειώθηκαν για μια αποστολή αναγνώρισης, εναντίον των Τούρκων στον πόλεμο της Τριπολίτιδας. Το γεγονός αυτό σε τίποτα δεν μειώνει την αξία του Δημητρίου Καμπέρου  και την λαμπρη ιστορία που έγραψε στην αεροπορία.

Οι Γάλλοι, οι Άγγλοι και οι Γερμανοί χρησιμοποίησαν εκτενώς το αεροπλάνο για πολεμικούς σκοπούς τρία χρόνια αργότερα, με την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου.


Ο Δημήτριος Καμπέρος λόγω διαφωνίας του με τον Γάλλο αεροπόρο Barres, παραιτείτε από την αεροπορία και επιστρέφει στο πυροβολικό που ανήκε. Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι τελειώνουν και ο Καμπέρος επιστρέφει στην Αεροπορία. Οργανώνει και λειτουργεί την πρώτη στην ιστορία της Ελληνικής αεροπορίας,  Σχολή Χειριστών στην Θεσσαλονίκη.


Το 1917 παραιτείται και επιστρέφει στην πολιτική ζωή. Αναλαμβάνει το τεχνικό γραφείο του πατέρα του στον Πειραιά. Το 1927 ιδρύει την Αεροπορική Ένωση Πειραιώς (ΑΕΠ), μετέπειτα Αερολέσχη Πειραιώς. Το 1928 μαζί με την Αεροπορική Ένωση Αθηνών και την Αεροπορική Ένωση Θεσσαλονίκης ιδρύεται η Κεντρική Αεροπορική Επιτροπή, μετέπειτα Εθνική Αερολέσχη Ελλάδος.


Το 1932 επανέρχεται στην νεοσύστατη Πολεμική  Αεροπορία και ασχολείται με την  εκπαίδευση των νέων αεροπόρων στην σχολή Αεροπορίας στο Τατόι. Συγγράφει πρωτότυπη εργασία με τίτλο  “Ο Μελλοντικός Πόλεμος από Αέρος”, ενώ αναλαμβάνει την Διοίκηση της Σχολής το ακαδημαϊκό έτος 1932-33. Προτείνει την αλλαγή του ονόματος της Σχολής Αεροπορίας σε Σχολή Ικάρων. Το όνομα  που πρότεινε “Σχολή Ικάρων” χρησιμοποιείται ανεπίσημα για πολλά χρόνια μέχρι να μετονομαστεί επισήμως  το 1967.


Εικάζεται ότι η τελευταία του πτήση ήταν η επίδειξη πάνω από το Βρετανικό αεροπλανοφόρο Furious το καλοκαίρι του 1934. Στις 23 Απριλίου 1938 διαγράφεται από τα στελέχη των εφέδρων αξιωματικών λόγω ορίου ηλικίας.


Από το 1935 μέχρι και τις παραμονές του Β’  παγκοσμίου πολέμου ασχολείται με την εκπαίδευση νεαρών ανεμοπόρων. Άλλωστε πότε δεν απομακρύνθηκε πραγματικά από την ενασχόληση με τον αέρα. Είναι η εποχή που ο νεαρός Αλέξανδρος Αυδής γνωρίζει τον εκπαιδευτή του στους λόφους του Φαλήρου. Ο Δημήτριος Καμπέρος ήταν ο πρόεδρος της επιτροπής Ανεμοπορίας της Βασιλικής Αερολέσχης, βάζοντας τις βάσεις για το αεράθλημα της Ανεμοπορίας στην Ελλάδα.


Το 1941 προσπαθεί για μια ακόμη φορά να βρεθεί κοντά στην Αεροπορία και να δώσει τις υπηρεσίες του δίπλα στους αεροπόρους που πολεμούσαν στην Αίγυπτο. Η Πολεμική Αεροπορία όμως του απαντά ότι είναι πολύ μεγάλος για κάτι τέτοιο, βυθίζοντας τον Καμπέρο στην μεγαλύτερη θλίψη της ζωής του.


Ο Νότης Καμπέρος, αδελφός του Δημήτρη Καμπέρου και αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού ήταν αυτός που έδωσε στην ομάδα του Πειραιά το όνομα Ολυμπιακός προκειμένου να συνδεθεί με τα Ολυμπιακά ιδεώδη.


Ο επισμηναγός Ξενοφών Βαρβαρέσος, γιος της μοναδικής αδελφής του Κούλας, είναι ο Διοικητής της 335 Μοίρας Διώξεως, στην Αίγυπτο την περίοδο 1940-41.


Ο Δημήτριος Καμπέρος πέθανε άδικα στο σπίτι του στον Πειραιά από διαρροή φωταερίου στις αρχές Φεβρουαρίου του 1942.


Το 2014 η ανιψιά του, Αντιγόνη Καμπέρου γράφει το βιβλίο “Ο Τρελοκαμπέρος”  περιγράφοντας με γλαφυρότητα την περιπετειώδη ζωή του θείου Μίμη, του αεροπόρου Δημήτριου Καμπέρου.

Timestamp: 21 January 2015 - 15:43:45