Καλώς ήλθατε στο aerodata.gr, την πιο πλήρη ελληνική αεροπορική εγκυκλοπαίδεια στο Internet.

SX-AFE | April 1975
SX-AFE CN: 18-1067 Constr.Year: 1951
Type: Piper PA-18-125
Operator: Private
Date: April 1975
Place: Dekelia Airport, Tatoi, Greece. LGTT

Το SX-AFE βγήκε από το εργοστάσιο της Piper στις 26 Ιουνίου 1951, ως PA-18-125 με αριθμό κατασκευής 18-1067 και έλαβε το νηολόγιο Ν-1269A. Φορούσε κινητήρα Lycoming 0290-B με αριθμό σειράς 1326-21 και πουλήθηκε στην εταιρία Central States Aircraft Inc. με έδρα στην Ogallala της Nebraska των ΗΠΑ.


Το πιθανότερο είναι ότι η εταιρία ήταν ενδιάμεσος κρίκος μεταξύ της Piper και των Αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων μια και το Ν-1226Α πετά αμέσως μετά με το χαρακτηριστικό 51-15310 για το US NAVY.


Οι ΗΠΑ από το 1950 και για πολλά χρόνια, στέλνουν Piper Cub L-18 ως στρατιωτική βοήθεια στην Ελλάδα για την δημιουργία του σώματος Εναέριας Παρατήρησης (ΕΠΑΡ), για το πυροβολικό του Ελληνικού Στρατού. Δυστυχώς δεν υπάρχουν πληροφορίες για το πότε παρεδόθη στην Ελληνική Αεροπορία Στρατού.


Από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 ο Ελληνικός Στρατός παραχωρεί τα παλαιότερα Piper Cub στην τότε Βασιλική Αερολέσχη Ελλάδος (ΒΑΛΕ)  για χρήση στις κατά τόπους Αερολέσχες. Το 51-15310 καταλήγει στην Αερολέσχη Αθηνών ως L-18C-PI Super Cub και λαμβάνει το νηολόγιο SX-AFE, στις 13 Μαρτίου 1974 με το νούμερο 167 στο βιβλίο νηολογίων της ΥΠΑ.


Ο παλαιός Lycoming κινητήρας του SX-AFE είχε ήδη αντικατασταθεί με έναν τετρακύλινδρο Continental  C-90-8-F  (s/n 50042) που πλέον γύριζε μια αλουμινένια έλικα, σταθερού βήματος Sensenich M-76 AK-2 (s/n 9142). Η αντικατάσταση του κινητήρα το πιθανότερο είναι, να έγινε πριν το αεροπλάνο έρθει στην Ελλάδα.


Λίγα χρόνια αργότερα, η Αερολέσχη Αθηνών αποφασίζει να πουλήσει τα Piper Cub που είχε στην κατοχή της.  Το πιο πιθανό είναι ότι  αυτά τα αργά και φασαριόζικα  …αεροπλανάκια δεν κάλυπταν τις υψηλές αεροπορικές ανάγκες των μελών της Αερολέσχης που προτιμούν να πετούν με τα πιο μοντέρνα και πιο γρήγορα Piper Cherokee και Cessna 150.


Tο SX-AFE δεν έμεινε στα αζήτητα, πολύ γρήγορα βρήκε στέγη. Η αγοροπωλησία ολοκληρώνεται στις 24 Οκτωβρίου 1977,  ο νέος ιδιοκτήτης είναι ο Αλέξανδρος Τριτσιμπίδας δικηγόρος στον Πειραιά, κάτοχος πτυχίου αεροπλάνων και ιδρυτικό μέλος της νέας τότε Αερολέσχης Πειραιώς. Το συμβόλαιο από πλευράς της Αερολέσχης Αθηνών υπόγραψε ο πρόεδρος της Αερολέσχης,  Υποπτέραρχος (Ι) ε.α. Σπύρος Αλευράς.


Σε λίγους μήνες μετά από μεγάλη συντήρηση, το SX-AFE εμφανίζεται στο Τατόι με καινούργια επικάλυψη και νέο χρωματισμό, πραγματικά αγνώριστο. Έτσι αρχίζει μια καινούργια καριέρα σαν ιδιωτικό αεροπλάνο, ξεφεύγοντας μ’ αυτό τον τρόπο, από τη βαριά λεσχική χρήση καθώς και από τον κίνδυνο ενός ατυχήματος ή συμβάντος που έτσι και αλλιώς, παραμονεύει σε κάθε πτήση κάποιου άπειρου μαθητή.




Το 1981 ο Αλέξανδρος Τριτσιμπίδας αποφασίζει να μεταβιβάσει το SX-AFE στην Αερολέσχη Πειραιώς. Η διαδικασία ολοκληρώνεται στις 10 Ιουλίου 1981. Για την Αερολέσχης Πειραιώς. Tην μεταβίβαση υπογράφει ο πρόεδρος της Αερολέσχης Παντελής Καλογεράκος.


Στην Αερολέσχη Πειραιώς το SX-AFE παραμένει στην Αερολέσχη Πειραιώς έως το 1984, οπότε μεταβιβάζεται στην αερολέσχη Γλασκόβης της Σκωτίας. Τα SX-AFE  απογειώνεται για τελευταία φορά από το Τατόι με προορισμό την Γλασκόβη. Με ιδιοκτήτη πλέον την Αερολέσχη Γλασκόβης το SX-AFE λαμβάνει το βρετανικό νηολόγιο G-BLMS στις 21 Νοεμβρίου 1984. Παραμένει με αυτό το νηολόγιο περίπου δύο χρόνια, έως τις 19 Αυγούστου 1986, οπότε μεταβιβάζεται για μία ακόμη φορά στην Γαλλία όπου παίρνει το Γαλλικό νηολόγιο F-GBPD. Δυστυχώς δεν υπάρχουν πληροφορίες  για την Γαλλική περίοδο του SX-AFE.


Τελικά το αεροπλάνο εμφανίζεται στην απέναντι μεριά του Ατλαντικού στο Toledo, Ohio στις ΗΠΑ. Η τελευταία αναφορά λέει ότι στις 14 Απριλίου 2021 έλαβε για μια ακόμη φορά  πιστοποιητικό αξιοπλοΐας.


Μια σημαντική λεπτομέρεια, στα πλευρά του φέρει το Αμερικανικό registration N1269A το ίδιο νηολόγιο που είχε πριν 70 χρόνια, όταν βγήκε από το εργοστάσιο της Piper. Η μόνη διαφορά είναι ότι η παύλα μετά το Ν έχει πλέον καταργηθεί.


Κάποια αεροπλάνα δεν θέλουν να πάρουν σύνταξη και αυτό μας γεμίζει με χαρά.


Το πλήθος των πληροφοριών για την ιστορία του SX-AFE ήρθαν από το προσωπικό αρχείο του Αλέξανδρου Τριτσιμπίδα που δεν δίστασε να μας τις παραχωρήσει.

Timestamp: 10 October 2021 - 13:09:20